Virksomheder og enkeltpersoner strømmede til ideen om markedsføring på internettet som en måde at udvide deres forretning og nå et meget større forbrugergrundlag. Internettet har givet en pålidelig platform for iværksættere og iværksættere en måde at interagere, gennemgå og markedsføre til forbrugere, hvis interesser de derefter kan udnytte for deres forretningssucces. At være forbruger er næsten en given i disse dage, da alt, hvad vi behøver, er en computer og adgang til internettet for at finde de oplysninger, vi har brug for og på et øjeblik. Internettet er blevet et sted, der giver erhvervslivet mulighed for at interagere og en bekvem måde at forske og markedsføre til forbrugere, som de kan finde, er også tilgængelige i realtid.
Med statistikker, der underbygger, at antallet af mennesker, der får adgang til internettet, stiger hver dag, ved virksomheder og online, at de har mulighed for at nå et bredere kundegrundlag. Det har gjort mange små og endda store virksomheder bliver globale og omkostningerne reducere aspekter af online markedsføring gør det omkostningseffektivt. I lighed med offline markedsføringsmetoder vil onlineannoncering levere både varer og tjenester, der passer til målmarkedet. filtre, emailizes, chatrum, repræsenterer websteder som e-bay og endda online video markedsføring kan udnyttes af både virksomheder og enkeltpersoner.
Følgende er et par eksempler på de måder, online markedsføring:
1. Søgemaskine markedsføring (SEM) – repræsenterer søgeord på søgemaskiner som Google, MSN og Yahoo for effektiv søgemaskine optimering.
2. Internet banner reklame – præsentere kuponer og kampagner gennem klikbare annoncer og beskeder.
3. E-mail-marketing – brug af e-mail til at kontakte forbrugerne direkte for at opbygge online relationer.
4. Online annoncering – ved hjælp af e-mail, video, oprette nyhedsbreve med links til at repræsentere varer og tjenester til at fremme en effektiv brand bygning.
5. Omdømme forvaltning – mange virksomheder designe online omdømme forvaltning (herunder online anmeldelser, feedback, eller forbrugerklager) for at hjælpe med brand bygning, og styre ens eget omdømme i online markedsføring verden.
6. Affiliate programmer – ved at deltage affiliate programmer og kører forhandleren programmer, ejeren af programmet er i stand til at nå andre virksomheder til at fremme deres forretning.
7. Nyhedsbreve – der repræsenterer nyhedsbreve/ ezines at appellere til forbrugerne, give dem information og tilbud om produkter og tjenester, og dermed give en måde at bedre forstå, og træffe bedre beslutninger for dem.
8. Onlineannoncer – brug af bannerannoncer eller tekstannoncer til at markedsføre varer og tjenester til forbrugerne.
9. Google-annoncering – Ved hjælp af Googles betalt for søgemaskine reklame belægning foran seerne, kan web surfere logge ind emerginggorithms og blive bragt direkte til et websteds hjemmeside.
10. Sociale netværkssider bliver i stigende grad set som afsætningsmuligheder for at holde udgående marketingfolk i kontakt. Mens disse websteder stort set var ukendte selv et år, ses nogle nu som et medium til at markedsføre ens forretning og især hvordan man markedsfører produkter og tjenester.
Internet markedsføring kan være en meget omkostningseffektiv måde at øge ens tilstedeværelse både offline og online. Mens en væsentlig del af dette marked har endnu til at afsløre en omkostningsbesparende fordel ved markedsføring på internettet, dem, der gør det, vil uden tvivl fange forbrugernes interesse og bygge videre på deres sociale netværk base, samt deres hjemmesider.